El Jutjat del Contenciós-Administratiu número 5 de Madrid ha dictat sentència en la qual anul·la una multa de trànsit imposada per l’Ajuntament de Madrid a un conductor per haver passat un semàfor en vermell. El tribunal ha entès que les fotografies realitzades per les càmeres de trànsit «no donaven cap tipus de garantia veraç».
En un comunicat emès per l’associació d’Automobilistes Europeus Associats (AEA), la multa que pretenia aplicar-se consistia en una sanció de 200 euros a més de la pèrdua de quatre punts del carnet de conduir ja que el presumpte infractor havia passat un semàfor en vermell el mes de juny de l’any 2012. La comissió d’aquesta infracció sempre ha estat negada pel conductor.
En aquest sentit, el jutjat va considerar el passat mes de juny que les fotografies que acompanyaven l’expedient administratiu no tenien suficients garanties de veracitat perquè no existia cap manera de comprovar que les mateixes haguessin estat captades i manipulades per un funcionari policial. Així les imatgesvan permetre acreditar de manera fefaent que la infracció hagués estat realitzada pel conductor sancionat. Per aquesta raó, la sentència va anul·lar la multa imposada, i a més, va condemnar a l’Ajuntament de Madrid al pagament de les costes judicials.
Aquesta sentència incideix de forma expressa en què no es coneix la duració de la fase ambre del semàfor, impedint conèixer si hi ha temps material suficient per tal que el conductor pugui aturar el vehicle en condicions de seguretat, tal i com exigeixen les normes de circulació.
A més, la sentència posa de manifest que «no es factible comprovar» si la reproducció digital de la matrícula que apareix a la fotografia que serveix de prova per a la sanció correspon realment amb la del vehicle sancionat, remetent-se també a una sentència anterior de l’any 2012 que s’expressa en un mateix sentit.
Manca de garanties del sistema
Des de bon principi L’AEA ha posat en entredit les garanties d’aquest sistema sancionador i les reiterades sentències judicials han acceptat els criteris exposats per aquesta associació que defensa els interessos dels automobilistes. A més, en diverses ocasions l’AEA ha aconseguit anul·lar sancions imposades mitjançant el sistema utilitzat per l’Ajuntament de Madrid. En alguns casos perquè les fotografies oferien seriosos dubtes sobre la certesa de si els conductors passaven els semàfors en vermell donada l’absència del preceptiu control metrològic a que han de sotmetre’s els aparells utilitzats en la captació per imatge i, en altres casos perquè la fotografia havia captat una imatge borrosa.
Existeixen també altres sentències que qüestionen que la duració de la fase en ambre del semàfor sigui la correcta per tal de poder frenar amb seguretat i adverteixen que no és factible comprovar si la matrícula que apareix en les fotografies correspon amb la del vehicle que «suposadament» a passat el semàfor en vermell. (Font: EUROPA PRESS)
Leave A Comment